هنر موسیقی در طول تاریخ جهت حفظ کارکرد و کاربرد خود همواره در حال به روز شدن و غنی تر شدن بوده است. و در این میان افرادی نیز بوده اند که جهت حفظ و انتقال آن به نسل های بعد قدم هایی استوار برداشته اند. موضوع آموزش و انتقال موسیقی در طول تاریخ اهمیت بسزایی داشته و به روشهای مختلفی صورت گرفته است؛ اما در جهان امروز این مسئله به دلیل اهمیت بیشتر آن در فرایند یادگیری شخص مورد تحلیل و کنکاش علمی قرار گرفته تا علاقمندان به یادگیری موسیقی از بدو شروع در مسیری علمی و آکادمیک قدم بردارند.
تجربه نگارندگان این اثر در عرصه آموزش موسیقی سوای مباحث علمی نشان می دهد که هرگاه فرایند آموزش موسیقی برای هنرجو، مبتنی بر فرهنگ موسیقایی ناهمخوان با حافظه شنیداری او باشد. در مسیر پیش رو نمی تواند ارتباط لازم را با موسیقی ای که در حال یادگیری آن است برقرار کند و این امر در فرایند یادگیری وی ایجاد مشکل می کند. این در حالی است که هرگاه هنرجو در راستای فرهنگ موسیقایی همخوان با حافظه شنیداریش، مورد تعلیم قرار می گیرد. روند یادگیری اش تفاوت چشم گیری به نسبت وضعیت قبل خواهد داشت. این دغدغه نگارندگان این اثر را بر آن داشته تا با تکیه بر مندهای جدید آموزشی و تجارب خود در امر آموزش اثری را مبتنی بر فرهنگ موسیقایی گردی فراهم آورند تا هنرجویانی که دارای حافظه شنیداری همخوان با موسیقی کردی هستند بتوانند از آن استفاده کنند و مسیر یادگیری موسیقی را با همواری بیشتری طی نمایند. مؤلفین بر خود لازم میدانند که قدردان زحمات اساتید اهل فن باشند که با تألیفات خود راه را برای نوشتن این اثر هموار نموده و امیدوارند. این اثر نیز در برداشتن گامی هرچند کوچک بازیگر هنرجویان موسیقی باشد.